söndag 27 november 2011

Vilodag och No Poo!

Ingen träning idag.

En övrig grej jag tänkte skriva av mig lite om... Jag har rätt känslig hy, och jag använder i princip inget tvättmedel med parfym, inga hudkrämer med parfym, knappt några hudkrämer alls faktiskt. Smink använder jag endast om jag ska gå på fest t.ex.

När jag var i tonåren, till och med långt tidigare fick jag problem med min hårbotten, jag kommer ihåg att jag fick gå till skolsyster gång på gång och fick några illaluktande vätskor att försöka lugna den illröda och kliande hårbotten med. Det luktade svavel och usch. Det hjälpte inte speciellt mycket. Vändningen kom när jag hittade ett schampo som fungerade. det var från clearasil och hette dry scalp. Med detta schampo försvann det mesta av problemen. De senaste tre åren har jag inte haft några som helst problem med min hårbotten, förutom tills helt nyligen. I tre veckor har min hårbotten varit som ett inferno. Jag har inte bytt schampo, utan problemen har börjat ändå. Ett tag funderade jag att skriva till protector and gamble för att fråga om de bytt formula, eller om det kunde vara så att jag har byggt upp en överkänslighet mot deras schampo nu. Så fort jag schamponerar så börjar jag blöda på vissa ställen i hårbotten och det kliar något fruktansvärt. Dessutom ser man på andra stället att det är helt fnasigt och torrt, vita mjäll kan klias bort. Usch!

Någon tipsade mig om No Poo. Jag känner mig rätt skeptisk till att det kommer fungera på mitt tråkiga hår, men efter att ha läst flertal framgångshistorier ska jag nu prova. Antingen tills jag inte står ut mer, eller att killen min klagar på lukt :D

Det här är alltså dag 1 av no Poo-testet. Jag har tvättat håret i bikarbonat och sedan sköljt med äppelvinäger. Nu sitter jag här med blött hår och det svider lite där jag har mina sår, men det kliar inte outhärdligt iallafall.

Rapportering följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar