söndag 29 januari 2012

Workout of the week

Efter en väldigt lång och tråkig vinter full med sjukdom är jag nu tillbaka. I mer än en månads tid hade jag en eländig hosta och mådde inget vidare. I princip har all träning stått stilla. Jag har gått en del promenader vid lunchtid och på helgerna, men annars har jag varit väldigt lugn...

Nu mår jag bättre igen, och denna gång tänker jag inte träna speciellt ofta. Jag kommer fortsätta ta promenader så ofta jag kan på luncherna och helgerna. På helgerna kan jag tänkas ta en springtur, eller om man har tur, en skittur! Det blir även styrketräning 1-2 ggr i veckan. Antagligen bara en gång i veckan. Jag har bestämt mig att lyssna på Doug McGuff om just återhämtning. Efter denna sjukdomsperiod tror jag helt klart att jag stressade min kropp genom att träna 4 ggr i veckan.

Idag körde jag första styrkepasset på över en månad, och jag kör minimalism-stilen :)

Kettlebells swing 16 kg, 20 st
Chin-ups 1+5.5 (1:an är är en unassisted, dock utan raka armar, utan jag börjar i lätt böjda armar, resterande 5.5 är med 2 gummibands hjälp, start med raka armar).
Renegade row 16 kg, 5 st varje arm (här tror jag att jag kan öka nästa gång!)
Knäböj med hjälp av romerska ringar. 20 st riktigt djupa!
Snatch vä 16 kg 5 st
Snatch hö 16 kg 5 st
Armhävningar 6 st på tå

Trots en månads vila, kände jag mig riktigt stark! Vissa övningar gick bättre än på länge, t.ex. chins. Så nära att klara en unassisted har jag aldrig varit. Nu klarar jag att dra mig upp om jag startar med lätt böjda armar. Helt otroligt!

Jag fick även till en timmes promenad idag i vintersolen. Härligt.

Igår blev det ungefär en mil på längdskidor i sakta mak. Lyckades få ett skoskav, annars hade jag antagligen passat på att åka idag med, man vet ju inte hur länge snön ligger kvar. I och för sig har jag en skidresa planerad norrut om ett par veckor. Längd alltså, inget utför för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar